top of page
Search
Writer's pictureJacob Moth

Uddrag fra kaptajnens logbog 

Kære alle


I undrer jer måske over, at det er længe siden, at jeg har skrevet velkomster til nytilkomne og længere updates, og generelt været lidt stille.


Herunder følger forklaringen på, hvad det skyldes. En af årsagerne er, at jeg ganske enkelt ikke har været i stand til at skrive på en computer.


Så til alle jer nye, der er kommet til, hjertelig velkommen til jer. Jeg ser frem til at møde jer.


⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

Opstart efter coronakrisen

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

I slutningen af maj og i starten af juni fik vi mange henvendelser fra nye folk, der var interesserede i at komme til vores ceremonier. Det var som om, at coronakrisen havde medført en stigende interesse hos mange i at se indad. En af årsagerne til dette var sikkert, at den ustabile situation i den ydre verden havde fremmanet et behov for at se indad. Dette medførte, at vi havde ceremonier hver weekend bortset fra en. At lave en ceremoni er super spændende og meningsfuldt arbejde, og samtidig kræver det stor opmærksomhed og energi. Lige så givende det er, lige så vigtigt er det at sørge for at tanke op bagefter.


I vores bestræbelser på at give den bedste information, støtte og vejledning, både som forberedelse til ceremonierne og som integration, havde vi i juni måned en løbende intens proces med at få optimeret mange af vores grundtekster og i det hele taget få skabt den optimale arbejdsstruktur og køreplan for ceremonierne.


Jeg havde desuden fået et indefrakommende drive til at begynde på den planlagte lille og letlæselige introduktionsbog til Selvopdagelsens Eventyr og The Magic Garden, som min tidligere bankdirektør havde opfordret mig til at skrive. Flere nætter sad jeg oppe på The Eagle’s Platform i 11-meters tårnet. I lyse sommernætter med den glødende horisont og den helt store stjernekuppel over mig var inspirationen i top, og teksten flød igennem mig, som blev den nærmest kanaliseret direkte fra Kilden og min spirit guide Goan-Quzuk. Jeg blev helt høj af dette arbejde og så for mig, hvordan denne introduktionsbog til The Magic Garden og ceremonierne kunne bevirke en endnu kraftigere katalysering af transformative og helende processer i de indre rejsende og søgende sjæle, der kommer her.

Samtidig arbejdede vi målrettet med vores dedikerede kommunikationsstrateg, Rasmus, på at synliggøre og udbrede kendskabet til The Magic Garden for indre rejsende og søgende sjæle. Et arbejde der i høj grad tændte mig og gav mig en oplevelse af excitement og fremdrift.


Mange andre meningsfulde gøremål var på to do-listen og blev omhyggeligt udført, heriblandt nogle meget vellykkede havedage, hvor der også var mange nytilkomne. Jeg oplevede at befinde mig i en situation, hvor jeg stort set havde noget at lave hver dag og ikke havde den nødvendige tid til at tanke op.

Nogle aftener, når jeg var på vej i seng, spurgte min datter mig, om vi skulle gå en tur, hvilket var meget svært at sige nej til, ikke mindst på grund af de ualmindelig dejlige lyse sommernætter, men også fordi man må gribe bolden, når en teenager inviterer til en fordybet samværsstund.


Sommernætterne og det skønne vejr indbød i høj grad til lange natlige og tiltrængte meditationer, som mit arbejdsliv dog ikke gav mig tid til. Jeg overhørte derfor min krops og psykes signaler om at give mig tid til min egen meditative og optankende praksis. Hermed mener jeg at sidde en hel nat eller flere i træk ude i naturen og dedikere mig fuldt og helt til min egen indre proces og kreative udfoldelse.


Dette havde nogle konsekvenser, der medførte en smerte i min højre albue, lige da sommerferien begyndte i starten af juli.


⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

Sommerferien

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

Vi havde håbet på at komme til Norge, men det var ikke muligt, og vi besluttede derfor at holde sommerferie hjemme i The Magic Garden. På grund af min albue havde jeg begrænsede udfoldelsesmuligheder, men jeg kunne dog cykle, løbe, spille guitar og gøre ting sammen med familien.


Alt i alt var det en fin sommerferie med mange mindeværdige oplevelser med familien. Jeg valgte at gå helt offline og havde forberedt en hel række indlæg og posts til inspiration og eftertanke for vores tribe, som Rasmus eksekverede i løbet af sommeren.


Pga. min albue havde jeg vanskeligt ved at skrive på computer, hvilket bremsede mig i at skrive på min førnævnte lille introduktionsbog til Selvopdagelsens Eventyr og The Magic Garden.


⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼ Seneskedehindebetændelse i albuen

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

I slutningen af juli intensiveredes smerten i min højre albue. Den smerte som havde været der hele måneden, og som ikke ville gå væk. Først troede jeg, at jeg havde kløvet lidt for meget brænde og lavet lidt for meget havearbejde, og at den ville gå hurtigt væk, men det gjorde den ikke.

Jeg havde glædet mig til at lave havearbejde, sejle kajak og tage på kanotur med mine børn i løbet af sommerferien, men det turde jeg ikke pga. smerten i min albue.

Torsdag d. 30. juli skrev vi en ansøgning til Kulturstyrelsen ang. en pulje penge til Magisk Festival, og de seks timers computerarbejde “knækkede min albue helt”.


Fredag d. 31. juli vågnede jeg op og kunne overhovedet ikke bøje min højre arm. Dermed kunne jeg nu heller ikke spille guitar, lave yoga, lave mad, spille Pokemon Go med Buddha eller noget som helst. Det eneste, som jeg nu kunne, var at gå lange ture, meditere og læse bøger. Som kaptajn på rumstationen The Magic Garden og med en 19-strenget sommerfugleguitar som shamanstav, som jeg nu ikke kunne spille på, var det på mange måder en temmelig udfordrende tilstand.

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼ Søgen efter healing

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

Jeg har altid været typen, der hellere ville gå én gang for meget til lægen end én gang for lidt. Som både far, bedstefar og livsledsager samt som shaman i The Magic Garden oplever jeg et ansvar for at holde mig selv sund og frisk.


I min søgen efter at finde den rette behandler og behandling, der svingede med min energi, opsøgte jeg først en osteopat, derefter en læge, så en kiropraktor og kinesiolog, dernæst en healer og en akupunktør og senere en anden akupunktør, da jeg kunne mærke, at det var en gestalt, som jeg virkelig måtte tage mig kærligt af.


Pga. min arms tilstand turde jeg ikke at tage en indre rejse, da det er vigtigt, at kroppen er fuldt funktionel, før man tager en indre rejse, da den ellers kan lide overlast. Dette lærte jeg på den hårde måde, da jeg engang for mange år siden lavede en kraftig indre rejse umiddelbart efter, at jeg havde skåret mig selv i foden og var blevet syet. Der er stor forskel på, om man har smerter og ubehag i kroppen, som følge af energimæssige og psykosomatiske blokeringer, eller som følge af fysisk overlast. Når min arm er fri for seneskedehindebetændelse, vil jeg givetvis tage en indre rejse og se på den.


Jeg oplever, som mange af jer sikkert ved, at være i højere kræfters tjeneste, og at mit livsformål er at hjælpe og støtte søgende sjæle på deres Selvopdagelsen Eventyr. Jeg oplever som shaman på rumstationen at være en formidler mellem de forskellige virkelighedsplaner og at være med til gennem musikken og fortællingerne i The Magic Garden at skabe nye, tidssvarende, mytologiske dimensioner. En vigtig og afgørende del af dette arbejde er at gøre The Magic Garden som mulitidimensionelt kunstnerisk koncept transparent for det transcendente. Det primære værktøj for mig til at gøre dette er gennem min musik.


Pludselig var jeg blevet jeg sat i skak og kunne ikke gøre særlig meget.



⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼ Færgen får motorstop

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

Natten efter at jeg havde været hos en kiropraktor og kinesiolog, som jeg oplevede virkelig kunne hjælpe mig, drømte jeg nedenstående drøm.

Før jeg fortæller om drømmen, vil jeg introducere jer til et tilbagevendende drømmetema, som jeg har haft siden min indre rejses begyndelse i 1984, nemlig færgedrømme.


Færgen har flere betydninger og symbolikker for mig. Færgen er det befordringsmiddel, der fører mig gennem bevidsthedens ocean, gennem mange forskellige virkeligheder, fra en bevidsthedstilstand til mange andre bevidsthedstilstande. Færgen har således ført mig til underverdenen, gennem død-genfødselsprocesser, til shamanistiske riger, til fortiden, krystalverdener, møder med afdøde og med rumfolk. Som dreng tog min familie og jeg med færgen, når jeg skulle besøge mine bedsteforældre, og som voksen er min årlige rituelle optankningstur til Norges vildmark - som for mig er et særlig helligt sted - blevet indledt med en tur med Oslobåden. Færgen spiller også på Odysseus-myten og hans stormfulde rejse fra ø til ø - fra bevidsthedstilstand til bevidsthedstilstand.


Så når jeg drømmer om færgen, så ved jeg, at drømmen har nogle vigtige budskaber, som jeg skal lytte efter, for de giver altid dyb vejledning indefra.


Selve drømmen:

Jeg drømmer, at jeg er ombord på en stor færge, der sejler i et stort mytologisk landskab, der mest af alt minder om Norges vildmark med dens fjorde, floder, fosser, fjelde, søer, sneklædte bjergtoppe, eksotiske blomsterflora og eventyrlige og magiske landskab.


For første gang i mine færgedrømme igennem de sidste 36 år får færgen motorstop. Der er intet andet at gøre end at lade færgen flyde med strømmen. Den flyder stille og roligt gennem det smukke landskab, indtil der kommer lyden af et stort, brølende vandfald. Der går et gisp igennem mig, besætningen og de andre medrejsende, men vi ved, at der ikke er noget at gøre. Det eneste, som vi kan gøre, er at give slip, flyde med strømmen og ned ad vandfaldet. Færgen falder ud over kanten, ned igennem vandfaldet og lander i en sø i god behold, men stadig med motorstop.


Færgen driver mod en ø, og jeg går ombord på øen. På øen er der et hus, som udvendigt minder om en blanding af en norsk stavkirke og en fjeldhytte. Der er noget mytisk, nordisk, gudelignende over den. Jeg går ind i den og befinder mig i et kæmpe bibliotek, hvor der er en kamin med ild i. I biblioteket er der en person, der er en blanding af min afdøde ven og læremester, Jørgen Lumbye, og en mytologisk gud. Det er, som møder jeg den arketypiske bibliotekar, som Jørgen i høj var en inkarnation af. Han siger, at der er noget vigtig information her i biblioteket, som jeg skal tage med på min rejse. Han giver mig en hel del bøger, som han siger, at det er vigtigt, at jeg husker at tage med til min næste bog. Drømmen slutter, og jeg vågner op midt om natten og indtaler den på min diktafon.


⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼ Drømmens budskaber

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

Min arm havde været helt hævet og stiv i 10 dage op til drømmen, og jeg havde ikke følt nogen fremgang overhovedet. Drømmen havde nogle meget vigtige budskaber til mig. Det første budskab var, at jeg bliver nødt til at acceptere, at færgen har fået motorstop. Acceptere at når jeg ikke kan bruge min højre arm, så er der rigtig mange ting, der i The Magic Garden bliver sat på hold. Dette er årsagen til, at der har været så stille fra mig i nu snart to måneder.

Det næste drømmen sagde mig var, at jeg bliver nødt til at give fuldstændig slip og stole på processen, og at der er en mening med den uventede stilstand, som den medfører. I denne periode lykkedes det mig at spille både en fuldmånekoncert og en ceremoni - med én arm. Rimelig vildt, specielt da der var mange, der ikke var klar over det og heller ikke lagde mærke til det. Men når man normalt spiller med to hænder på en guitar, skal man være rimelig kreativ for at gennemføre et længere forløb over fire timer med kun én brugbar arm.


Det vigtigste budskab fra drømmen var imidlertid i billedet med biblioteket og bibliotekaren. Jørgens aske har stået i Rundsalen, siden jeg fik den i slutningen af april. Ligeledes har asken fra min far stået i en krukke siden efteråret 2019. Min intention og vision har været at omdanne det nederste rum i The Wizard’s Tower, nemlig rummet bag The Jaguar Head, til et opbevaringsrum for min far og Jørgens urner. Fra dette rum leder en trappe ned til The Subterranean Meditation Chamber og en stige leder op til kontrolrummet i tårnet. Dette rum bliver The Magic Gardens kirkegård, så at sige - The Chamber of Our Ancestors. Drømmen fortalte mig, at for at komme videre både i min proces, men også for Jørgens og min fars sjæle, er det meget vigtigt at få det rum gjort færdigt nu.

Samme dag, som vi begyndte at lave dette rum, kom der tordenvejr. Tordenvejret har ligesom færgedrømmene været et fænomen, der har fulgt mig ved særlige, vigtige begivenheder i mit liv. Samtidig fandt vi tre døde mus nede i The Subterranean Meditation Chamber, hvilket er noget, som vi aldrig har oplevet før. Ecaterina og jeg oplevede musene som symbolske repræsentationer for både Jørgen, min far og Ecaterinas mor, der alle tre er draget til det hinsides og skal have deres plads i The Chamber of Our Ancestors. Ergo, det er er nu, at det rum skal laves færdigt!


Da jeg fortæller min drøm til Ecaterina, svarer hendes drømmeliv tilbage med en drøm natten efter.


Her er et uddrag fra Ecaterinas drøm:

Ecaterina drømmer, at hun er tilbage i den lejlighed, hvor hun voksede op som barn. Ligesom færgedrømmene er et tilbagevendende tema for mig, således er den lejlighed et tilbagevendende tema for hende. Der sker forskellige ting, men det centrale her er den del, der omhandler en stor bjørn, der har brug for hjælp. Hun drømmer, at bjørnen har fire helt nyfødte unger. Senere i drømmen drømmer hun, at jeg får noget nyt magisk og strålende elveragtigt tøj.

Ecaterinas og min livsbane er dybt flettet ind i hinanden i et spirituelt og jordisk parløb. Da vi senere taler om de her to drømme, og hvad de betyder for os, oplever vi begge, at denne del af hendes drøm er en forlængelse af min færgedrøm.

Som min drøm antyder, så er der noget information, som jeg skal integrere for at formidle det, som jeg skal - både i mit virke og i ovennævnte lille introduktionsbog - og i denne tid har jeg læst mange bøger.


Lige inden Ecaterina fortalte sin drøm, havde jeg læst, at i Arthuriana-romancerne og i de legender der førte op til myten om kong Arthur, var han ofte symboliseret i form af en bjørn. The Magic Garden er en version af en moderne gralsborg og analogien med, at en af mine funktioner er at være kongen i dette lille kongerige, er klar.

De fire børn, som bjørnen havde, så vi begge som de fire søjler, som The Magic Garden består af. Dermed handler det også om en fødselsproces af hele den guidende og mytologisk baserede historiefortælling, der er i The Magic Garden, og som jeg ønsker at formidle i den introduktionsbog, som jeg tidligere har nævnt.

De fire søjler er fysisk manifesteret inde i Rundsalen, og de fire søjler symboliserer også det community, som vi brænder for at være i tjeneste for.

Helt konkret fandt vi ud af, at for at kunne lave en vellykket og fuldendt Magisk Festival der markerer 11-års fødselsdagen for vores rumskib - Axis Mundi Studio - er der nogle ting, som vi bliver nødt til at færdiggøre:


1. Rummet - The Chamber of Our Ancestors - til opbevaring af urnerne og med billeder af dem, der er draget til det hinsides. Det bliver et særdeles kraftfuldt og helligt rum og en vigtig puslebrik i The Magic Gardens mandala.

2. En gennemarbejdet medlemsside, hvor vi kan formidle musik, inspiration osv. til vores community på en lettilgængelig og struktureret måde. Denne medlemsside er der flere dedikerede medlemmer af triben, der har arbejdet på, og nu bestræber vi os på at gøre den klar til Magisk Festival.


3. Den diagnose, som jeg har fået gennem de forskellige behandlere, som jeg har været hos, og fra mine spirit guides, er, at jeg som følge af en generel overanstrengelse har fået en seneskedehindebetændelse i min højre albue. Jeg har gjort mig den erfaring, at jeg må blive bedre til at uddelegere opgaver og forskellige ansvarsområder og fokusere på at gøre de ting, som det kun er mig, der kan gøre, og lade andre gøre det i The Magic Garden, som andre kan gøre. Jeg er derfor super og helhjertet taknemmelig for al den hjælp og co-creation, som jeg modtager. Det er virkelig en stor glæde at mærke, hvordan The Magic Garden er vokset, specielt siden Magisk Festival sidste år, der på mange markerer fødslen af The Magic Garden Tribe.

4. Den sidste vigtige, konkrete ting, som jeg skal gøre som følge af min drøm er, at jeg skal få færdigskrevet den lille introduktionsbog til Selvopdagelsens Eventyr og til The Magic Garden, som jeg begyndte på i juni måned. P.t. er jeg ikke i stand til at skrive på min computer, og denne blog er dikteret til Pernille, der er så sød og dedikeret at skrive ned for mig. Og sådan har jeg heldigvis en mulighed for at komme videre med min lille introduktionsbog.


⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼ Magisk Festival

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

Magisk Festival var planlagt til d. 5. september. Min arm er i bedring, og jeg kan så småt begynde at spille musik igen, men der går stadig noget tid, før jeg er 100% spilleklar igen. Derfor valgte vi at flytte festivalen til d. 26. september.


Jeg håber at se så mange af jer som muligt til festivalen. Er der nogen af jer, der har tid og overskud til at være med til det praktiske, så vil det være kærkomment. Jeg ser virkelig frem til denne dag og håber, at vi i år kan få etableret den planlagte flagstang på The Magic Crown i midten af The Magic Garden, så vi atter engang kan få hejst flaget med vores sommerfuglelogo.

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼ Note fra Buddha

⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼⇼

En søndag hang jeg lidt med hovedet, fordi jeg savnede så meget at spille guitar. Min søn Buddha siger til mig: “Jeg synes, du ser lidt trist ud, far. Du ser ikke sådan rigtig glad ud. Er det din arm?” “Ja”, svarer jeg og kan godt mærke, at jeg ikke har den helt store begejstring i mig. ”Det er der slet ikke nogen grund til”, siger Buddha, “hvis du ikke havde haft den arm, så kunne det være, at du var cyklet en tur og havde brækket benet, eller det der var meget værre.”

Og sådan har han sagt mange ting i løbet af sommeren, hvor jeg med stor kærlighed og anerkendelse må sige, at jeg i ham har fået en god læremester.

Light, love, magic, and blessings,

Jacob

265 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page